sobota, 19 maja 2018

Czy MBTI ma sens?



Jako, że podobno jesteśmy istotami obdarzonymi rozumem (choć możemy mieć wątpliwości, czy aby na pewno wszystkich z nas to dotyczy, gdy słyszymy, co niektóre osobniki pieprzą), przynajmniej niektórzy z nas dążą do pogłębienia samoświadomości. Kim jestem? Dokąd zmierzam? Co lubię robić? Czego się boję? Takie tam. Szukamy odpowiedzi we własnym wnętrzu, w książkach, w filmach, na blogach. Piszemy pamiętniki, chodzimy na terapię, rozwiązujemy różne testy - począwszy od tych z czasopism nieszczególnie wysokich lotów po MBTI.

Właśnie, MBTI. Czy ma jeszcze rację bytu? Mogłoby się wydawać, że tak. W końcu introwertyk introwertykowi/ekstrawertyk ekstrawertykowi nierówny. I nie każdy idealnie wpisuje się w cechy jednego lub drugiego typu. I jest jeszcze coś poza tym. Ale czy ten test jest idealny? Nie sądzę.
Jak wytłumaczyć fakt, że wielu osobom przy kolejnym jego rozwiązywaniu wychodzi inny wynik?

Podejrzewam, że część z nas (zwłaszcza w dość młodym wieku) po ustaleniu, czy bliżej nam do introwertyka czy ekstrawertyka (i jaraniu się ową wiedzą) na początku dobiera odpowiedzi pod ideał owego (też to kiedyś przerabiałam) i potem wychodzą jakieś kwiatki w stylu przeciwieństw nas pod pewnymi względami. Wiecie, co wyszło mi za pierwszym razem? ISTJ. Dobre. Jak powszechnie wiadomo, zdecydowanie nie jestem wierna wielu tradycjom i ogólnie je kwestionuję (po co, dlaczego, czy na pewno jest to dobre, choć przetrwało ileś tam dekad/stuleci). Nie widzę siebie w roli żony, a już tym bardziej matki. Nie jestem entuzjastką planowania wszystkiego. Czasem łamię prawo (oczywiście nie jakoś hardkorowo, tylko np. przechodzę na czerwonym świetle).

Faktem jest, że się zmieniamy i to też może wpływać na wynik testu MBTI. Zmieniają się nasze preferencje, przekonania (oczywiście pewnie nie wszystkie, ale jakaś tam część na pewno). Pewnego dnia np. można uznać, że imprezy jednak są super :D Albo lepsze jest rozważne planowanie od działania na spontanie. Jeszcze większe jaja robią się, gdy odkryjemy, że te odpowiedzi, których udzielamy, tak naprawdę nie są nasze. Po prostu zostaliśmy na nie zaprogramowani przez rodziców lub nauczycieli. I wtedy wynik znów wyjdzie inny :D Także chyba lepiej jest czytać opisy wszystkich typów MBTI i ustalić, do którego z nich jest nam najbliżej.

Bywa jednak, że i wtedy sytuacja nie jest jasna. Czy należy w ogóle tym się przejmować? Może przynajmniej niektórzy z nas są zbyt skomplikowani, by ich sposób myślenia, działania, czy predyspozycje zawodowe włożyć do czteroliterowej szufladki? Sama przez dłuuugi czas identyfikowałam się jako INFP, ale teraz bliżej mi do stwierdzenia, że coś tam z tego typu mam, ale sprawa jest bardziej zagmatwana. Ciekawe, co jeszcze z czasem odkryję.

15 komentarzy:

  1. Aż sobie wykonałam ten test jeszcze raz, tym razem starając się udzielać odpowiedzi zgodnych ze stanem faktycznym a nie pod jakieś wyobrażenie na swój temat... i tradycyjnie wyszło mi to samo. xD Tj. INFP. Mam wrażenie, że w tych testach mi nigdy nic innego nie wyjdzie.

    I cóż, sama się w swoim czasie takimi testami jarałam i się przez nie w jakiś sposób identyfikowałam. Właśnie tak jak piszesz- poprzez jakąś potrzebę poznania, zrozumienia siebie. I test MBTI wskazuje ciekawe obszary, którym warto się przyjrzeć, nad którymi warto się zastanowić...ale już jakoś straciłam potrzebę określania siebie jako IN coś tam. Dzisiaj już raczej mam to w dupie, choć potrzeby te bynajmniej nie zaniknęły. Po prostu realizuję je w inny sposób. Być może zgłębienie pewnych wschodnich systemów filozoficznych (w gruncie rzeczy to filozoficzno-terapeutyczno-religijnych, ale na nasze potrzeby możemy przy takim określeniu pozostać :D) uwrażliwiło mnie na myślenie tego typu- w sensie, że zamykanie się w jakichś ramach, pojęciach nie do końca ma sens. Ale człowiek chyba czuje potrzebę samodookreślenia. Chce być kimś. I to jest zupełnie naturalne. ;)

    A czy MBTI ma rację bytu? Z tego co wiem jest on oparty na koncepcji Junga i jego dziele "Typy osobowości", a Jung wielkim psychoanalitykiem był :D Ale na ile jego koncepcje zgadzają się z wiedzą współczesnych psychologów, na ile są aktualne- niestety nie wiem. Choć jego wkład w tę naukę z pewnością jest niekwestionowany, tak samo jak Freuda.

    OdpowiedzUsuń
  2. To, czy jesteś introwertykiem, czy nie, nie zależy od wychowania. Kiedyś ktoś postawił błędną diagnozę wycofanemu jedynakowi, podając w dokumentacji brak rodzeństwa za powód introwertyczności. Okazało się jednak, że wcale on nim nie był. Kiedy wyszedł spod opieki rodzicielskiej (był pod kloszem chowany) i rozpostarł skrzydła, nagle okazało się, że jest stuprocentowym ekstrawertykiem.
    Jaka jest konkluzja? Że rodzimy się z pewnymi uwarunkowaniami, które czasami są przytłumione przez otoczenie.
    Rodzimy się z pewnymi predyspozycjami, których inteligentny człowiek jest świadom. Zauważyłam, że masz dużą samoświadomość, mądrze piszesz o takich zagadnieniach, potrafisz zinterpretować samą siebie.

    Właśnie z czystej ciekawości zrobiłam sobie internetowy test na MBTI. Powiem co mi wyszło i czy się z tym zgadzam.

    Moim typem osobowości jest “PROTAGONISTA” (ENFJ-A). – Zgadza się, niedawno o tym nawet pisałam.

    Stan umysł: Podobno w 74% jestem ekstrawertykiem. Nie zgadzam się z tym. Ale ćwiczyłam się w tym, by lepiej sobie radzić w grupie, zwłaszcza kiedy pada na mnie rola zarządzania, więc może to przez to. Niemniej, uważam siebie za introwertyka.

    Energia: Podobno w 84% kieruję się intuicją, niżeli realizmem. Nie zgadzam się. Jestem realistką.

    Natura: W 81% kieruję swoje życie konkretnymi zasadami, mniej logiką. Zgadza się.

    Taktyka: W 94% kieruję się planowaniem. Zgadza się nawet w stu procentach.

    Identyfikacja: 56% dla asertywności. Raczej dałabym sto procent.

    Podobno mam ogromny wpływ na ludzi, z czym też się zgadzam.

    Sama musisz wysnuć wnioski, czy to słuszny test, czy o kant. Ja je lubię ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, że introwertykiem/ekstrawertykiem człowiek się rodzi, ale myślę, że pewne błędne przekonania na swój temat mogą mieć wpływ na wynik testu MBTI. Fakt, dużo grzebię w swojej głowie, aż za dużo. Wciąż pracuję nad pogłębieniem samoświadomości.

      Mi, jak już wspominałam, wychodziły przeróżne wyniki. Miałam od 55 do nawet 100% introwersji, a myślę, że bliżej prawdy będzie 70 - 80%. Co do reszty literek, wychodziły mi tak mniej więcej po połowie. I właściwie nawet w połowie uzyskane wyniki nie odzwierciedlały prawdziwej mnie.

      Usuń
  3. Akurat MBTI uważam za najtrafniejszy test osobowości, który krąży w sieci. Oczywiście - wyniki mogą się zmieniać wraz z naszym wiekiem, zmianą poglądów, spojrzenia na rzeczywistość. To naturalne, że nagle wynik okaże się zupełnie inny. Co więcej: nie sądzę, aby wynik był zawsze idealny. Każdy znajdzie elementy, które do niego nie pasują. W końcu to niemożliwe zaklasyfikować wszystkich ludzi na świecie pod 16 typów osobowości. A jednak są takie do których nam, w pewnym stopniu, bliżej.
    Osobiście MBTI mi się podobało i uważam, że wynik, który mi przypadł (INTJ) jest trafny.

    OdpowiedzUsuń
  4. Czlowiek się zmienai i ciężko sie okreslic tylko jako jeden typ, ale dzieki taki klasyfikacjom siebie tezmoznst poznsc 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wśród rozwiązań niby może znaleźć się chociaż ziarenko prawdy, ale te testy raczej nie są idealne :)

      Usuń
  5. Nie lubię tych wszystkich testów osobowości :P Zawsze mi głupoty wychodzą.

    OdpowiedzUsuń
  6. Bo często tak właśnie jest :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Pierwszy raz słyszę o takim teście...

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie słyszałam nigdy o takim teście, kilka razy robiłam testy osobowości, a to w szkole na godzinie wychowawczej, a to z ciekawości w internecie.

    Chyba zobaczę ten test, ciekawe co mi wyjdzie.

    OdpowiedzUsuń
  9. Aż sobie zrobiłam taki test i wyszło mi, że jestem pośrednikiem :) Ale wyniki mnie zdziwiły bo to, że jestem introwertykiem to już dawno wiedziałam ale pozostałe elementy są prawie 50/50 i to mnie zszokowało :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Jestem ENTP, myślę, że dużo się spełnia z tego testu, bo rzeczywiście czasem dla zabawy przybieram inny punkt widzenia. Też mam problem z realizowaniem niektórych planów :/
    http://zoiomoda.pl/

    OdpowiedzUsuń
  11. Nie mam pojęcia jakim typem osobowości jestem i nie ciekawi mnie to. Najzwyczajniej w świecie jestem sobą, nie muszę rozwiązywać żadnych testów. :) Chociaż nie, zaraz rozwiążę ten test.
    Ludzie się bez przerwy zmieniają, ponieważ całe otoczenie wpływa na człowieka dzień w dzień.

    OdpowiedzUsuń
  12. Warto przeczytać też ten artykuł https://kobiecystyl.pl/istj-osobowosc-typu-logistyk-cechy-zalety-wady-znani-logistycy/. Jest tyle typów osobowości, że głowa mała! Temat ciekawy i godny uwagi :) Ja teraz analizuję typy osobowości wszystkich w domu :P

    OdpowiedzUsuń